
Mens 3.0
Ik twitter dus ik besta. Ik schrijf een blog dus ik word gelezen. Ik ben authentiek dus ik word geaccepteerd.
Is het echt? Nee, het is niet echt. Net als in het ‘echte leven’ voelen we ons in de digitale wereld pas écht met elkaar verbonden als we het vertrouwen hebben dat de ander oprecht in ons is geïnteresseerd, zich in ons gevoelsleven wil verplaatsen en ons het beste gunt. Zie je dat gebeuren op Twitter? Wat ik zie is dat velen, waaronder ik, links plaatsen naar blogs, nieuwsfeitjes en foto’s met, in mijn ogen, de boodschap: zie me, lees me, bewonder me. Hoeveel vragen zie ik dagelijks op Twitter voorbij komen: onbeantwoord, in het luchtledige hangend. Als we allemaal met elkaar verbonden zijn, dan beantwoorden we elkaars vragen toch? Zie je het voor je dat je in een café iemand een vraag stelt en diegene kijkt langs je heen en loopt door zonder wat te zeggen?
Zijn social media en in het bijzonder Twitter een werkelijke afspiegeling van ons verlangen om met elkaar verbonden te zijn: 24-7 connected?
Gezien het grote aanbod van alles wat er maar mogelijk is op het gebied van Mindfulness, zijn we vooral op zoek naar momenten van rust, bezinning, bezieling. Hoe komen die twee stromingen samen en als ze al samen komen, veroorzaken ze dan niet een enorme waterval aan gevoelens van onbehagen en onrust omdat je in de Happinez leest dat mediteren goed voor je is. In de boeken van Menno Lanting (Connect) en Ronald van den Hoff (Society 3.0) lees je dat je vooral aanwezig moet zijn in relevante communities, relevante kennis moet delen en relevante mensen moet volgen. Mits je authentiek, transparant en een autoriteit bent. Iedereen zijn eigen koninkrijk, iedereen zijn eigen publiek dat jou 24-7 volgt en reageert op jouw posts, tweets en blogs. En als iedereen nou eens vooral met zichzelf en zijn eigen profilering bezig is? Hoeveel verbinding en vertrouwen ontstaat er dan tussen al die koningen?
Stel, je bent op weg naar een onbekende bestemming en ziet een prachtige zonsondergang. Je pakt je Iphone, maakt een foto, plaatst hem via Tweetdeck op Twitter, LinkedIn en Facebook. Je kijkt op van je beeldscherm en de zon is volledig ondergegaan. Je hebt het moment gemist. Maar de hele wereld weet gelukkig wel dat je er was. Dat jij het zag. Dat je bestaat.